Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V89i63l90i38a97m 36M15l45i47c80h 1941833645418

Nechápu, proč ten dělník pracuje pro kapitalistu a odevzdává mu 50% své práce. Ať pracuje pro sebe a může si celých 100% brát sám!

0/0
2.2.2015 17:35

J46i66ř47í 57Ř93e31z95n68í91k 4782322383415

dobro pocházející z dělby práce.

0/0
3.2.2015 10:26
Foto

F36r60a56n26t74i27š46e81k 57K72š63í31r 2899386965

http://www.mises.cz/database/clanky/35_10_Bohm-Bawerk_o_Marxovi.pdf

0/0
1.2.2015 19:56

V57l13a71d71i27m46í35r 86H20r25u92b27ý 4727313714219

Zajímavá věc: Pan Herman zásadně na diskuzní příspěvky nereaguje. Zato ve všech případech reaguje pan Řezník - téměř doslovně s hermanovými arumenty.

0/0
1.2.2015 16:58

J16i68ř94í 78Ř84e89z64n30í65k 4272582883935

Až na to, že občas si jaksi podám také ty téze, které tu autor hlásá.

0/0
1.2.2015 18:36

M82a36r14t92i98n 20L87a16c60o 7213946108

Cvalín 2.0

+2/0
1.2.2015 13:24

J73i46ř10í 80K10o72n60r85á61d 8572613949

Po přečtení prvního (a posledního) odstavce článku ve mě ožily vzpomínky na studentská léta na VŠ a předmět marx-leninská ekonomie. Pro mladé čtenáře - tato pavěda byla nutnost, aby člověk mohl vystudovat školu. Na zkoušky se chodilo "nějak to okecat", protože i při sebemenší snaze o "nastudování" to nešlo. Neskutečná ideologická prasárna. P.S.: náš docent, mj. vedoucí učitel kruhu, patřil po roce 89 mezi první vyhozené "akademické pracovníky". Bral to jako mstu. Vůbec nepochopil, že celý život zasvětil bludu a pro vyučování ekonomie je naprosto nepoužitelný. Pak jezdil s tramvají a snad si tu teorii nadhodnoty ověřil v praxi.;-D

+5/0
1.2.2015 12:39

J59i21ř66í 48Ř51e15z98n86í46k 4912362883885

A jak to, že tedy prošel Ševčík a další?

V čem je marxisticko-leninská ekonomie blud? Ty rozpory, kterými trpí, nejsou větší, než v těch dalších směrech, a to jak neoklasických, tak i klasických.

+2/0
1.2.2015 15:40

J33i73ř20í 82K14o54n57r10á77d 8202533649

Úplně ve všem.Rv

0/0
1.2.2015 16:31

J48i65ř54í 97Ř12e41z34n73í19k 4432872533495

Jednu věc jmenujte. Ono v marxisticko-leninské ekonomii není nic, co by nebylo v té buržoazní.

0/0
1.2.2015 18:37
Foto

M64i54r22o18s62l80a19v 20M91a75c98e49k 5121565130132

Výborně napsáno, karma R^

+1/−8
1.2.2015 11:24

L93a80d10i23s82l12a49v 53N87á43d60v11o25r78n89í85k 6664435497986

..mám bod....uhodl jsem autora z názvu článku....číst to nebudu...nesjpíš to zase bude jen opsaná část kapitálu od karlíka marxů....

+6/−1
1.2.2015 10:45

R45o91s24t39i43s54l56a88v 54C57a10h83a 6313707247621

Soudruzi nejak zapomneli, proc je kapitalista kapitalistou. Prace totiz nestaci, to by jinak nezamestnany mel moznost mit take prijem. Je potreba delat neco, co je ochoten nekdo zaplatit. A dost casto k tomu potrebujete to, co Vam zaridi kapitalista - vyrobni prostredky, pomoc dalsich lidi atd. A za to chce samozrejme zaplatit.

+1/−1
1.2.2015 10:32

J86i39ř65í 61Ř15e67z29n28í30k 4172942223855

Pletete si kapitalistu s podnikatelem.

0/0
1.2.2015 18:38

V23l82a67d17i13m67í12r 65H70r79u37b55ý 4607983404439

Ale jděte. Podnikatel (pokud zaměstnává druhé) je některými nazýván (nevím proč) kapitalistou.

   Jaký vy vidíte rozdíl mezi oběma? Byl Baťa (Tomáš) podnikatel, nebo kapitalista?

0/0
1.2.2015 18:44

J75i78ř53í 64Ř37e97z36n76í86k 4932772723945

Baťa byl kapitalistou, Tomáš podnikatelem.

Podnikatel je ten, kdo žádný výrobní faktor nevlastní, pouze si všechny pronajímá, aby si nimi hospodařil. . Pokud některý z faktoru vlastní, tak samozřejmě i kapitalistou.

0/0
1.2.2015 23:14

Z19d35e59n43e12k 40N73o41v75a28c12e21k 3956254599

A co takové Vrbětice? Tam je promrhaného kapitálu, sice to pojišťovny zaplatí, ale z naších peněz. Kapitalista by měl jít do vězení pro dlužníky ve správném kapitalismu a nebo za ohrožení veřejné bezpečnosti.

0/0
2.2.2015 8:44

V38l16a54d67i87m84í53r 38H50r57u58b24ý 4567903304199

To čumím. A když jezdím za zákazníky (n e p r o n a j a t ý m) autem a vřpočty provádím (n e p r o n a j a t ý m) PC, jsem kapitalistou.  Bóže, jak hluboko mohou jedinci klesnout!!!  Mimochodem: Každý sedlák byl (již před tisíciletím, stejně jako před stoletím) zřejmě kapitalistou.

0/0
2.2.2015 16:04

J89i39ř69í 61Ř53e77z21n57í67k 4652112983605

Tak jste klesl hodně hluboko. Podstatné ale je, že si nepronajímáte žádnou cízí práci, proto asi nejste kapitalistou.

0/0
3.2.2015 10:22

J51i52ř40í 82Ř75e48z79n48í19k 4832202643965

Je nutné se vypořádat s námitkou, že míra nadhodnoty a míra zisku, která nutně musí zhruba shodná pro jakýkoliv investovaný kapitál, jsou dvě různé věci. Tedy s problémem různého organického složení kapitálu.

0/0
1.2.2015 9:36

V19l85a53d26i27m50í55r 19H22r81u35b63ý 4157593934959

Ne, ty dvě věci nejsou různé. Jen pohled na ně (a možná jen názvosloví) je jiný.

0/0
1.2.2015 18:45

J10i32ř82í 53Ř76e97z14n27í41k 4792512493695

Ten problém je hlubší. Marx k jeho řešení přistóupil staticky, a proto neuspěl.

0/0
2.2.2015 9:50

V79l55a59d95i56m68í35r 13H51r47u60b53ý 4517383704149

A jak by vypadal dynamicky? Jeden den nadhodnota, druhý zisk atd.?

0/0
2.2.2015 16:05

J29i69ř87í 85Ř51e18z61n36í20k 4292202803355

Je to jednodušší. Musíte předpokládat pro počátek stejné složení organického, respektive technického složení kapitálu ve všech firmách a zjistit, jak dochází k odchylkám a jaký mechanismus tyto odchylky opět vyrovnává.

0/0
3.2.2015 10:25

V83l47a97d15i48m41í35r 75H66r58u90b68ý 4927583834319

Jo, jo. Marx ožívá.  On měl a má pravdu jen z poloviny.  Prací vzniká větší hodnota, než jakou si ten, kdo pracuje (zaměstnanec, řídící pracovník, soukromník) ponechá k osobní spotřebě. Marx to nazývá nadhodnota, jiné ekonomické teorie jinak.  Ta "nadhodnota" je vytvářena vždy - v otrokářství, feudalismu, kapitalismu, socialismu, ba dokonce i komunismu. Když už nebyla v ČSSR (ČSFR) vytvářena (neb vše bylo prožráno jako 'hodnota'), šla ekonomika ČSFR do kopru.  Fakta uvedená v posledních dvou letech ve svém vědeckém pojednání pomíjíte!

   A ta nadhodnota? No ta vytváří podmínky pro růst HDP.  On totiž žádný, sebe-bídáčtější kapitalista neprožere a neprochlastá milióny či miliardy, anóbrž je investuje. (Ostatně i kdyby prochlastal - jsou to peníze, které se v ekonomice točí a lidi zaměstnají.) Tu drobnost, že je třeba investovat, aby se vývoj nezastavil nějak pominul Marx a tím pádem i Vy.

+3/0
1.2.2015 9:21

J10i35ř69í 43Ř22e22z19n63í63k 4272712933325

Tady je nutné vzít do úvahy nutně se snižující míru zisku, která vede ke stagnující ekonomice, což postřehli Marshall a Mill. Jinak řečeno, za jinak stejných podmínek kapitalismus má tendenci ke stagnaci, protože kapitalisté ztrácejí motivaci a chuť investovat, což odpovídá světu s přebytkem kapitálu, v němž se nacházíme.

+1/−1
1.2.2015 9:40

V85l37a57d53i76m66í10r 62H47r12u95b44ý 4387623214969

Fakt?  A co se s těmi finančními prostředky 'nadhodnoty' děje? Jsou ve štrozoku?   Mimochodem: Je-li nadbytek kapitálu, není do čeho investovat a je tedy všeho nadbytek. Všude.

+2/0
1.2.2015 11:43

J26i58ř59í 76Ř14e20z93n49í47k 4232712383445

A není všeho nadbytek? Zboží, služeb, výrobních kapacit i pracovních sil?

+1/0
1.2.2015 15:42

V51l30a69d41i52m79í31r 43H24r25u91b83ý 4687613324729

Takže o co GO? Vůbec ta akumulace nevadí.

0/0
1.2.2015 16:46

J98i83ř59í 97Ř65e46z68n21í26k 4282752433175

Ale taky nepřínaší vlastníkům výrobních faktorů žádný zisk. Základní motiv a motor kapitalistické produkce se vytrácí.

0/0
1.2.2015 18:40

R16o63b93e71r27t 95H81o36r12á85č81e89k 5632116436675

Já si jenom lámu hlavu, jak je možné, že socialistický nevykořisťovaný dělník měl výrazně nižší životní úroveň než ten vykořisťovaný na kapitalistickém západě.. Kdo ukradl tu "nadhodnotu"? Není tam nějaká chybička? :-/

+10/0
1.2.2015 9:18

J92i44ř57í 70Ř75e47z38n22í40k 4772142613575

Ta ukradená nadnodnota se promítla výrazně v objemu investic, které byly výrazně vyšší než ve stejné době na Západě. Něco jiného je diskuze o jejich efektivnosti, tedy o délce investiční výstavby a vyšších přírůstcích základních prostředků v téže době na Západě (tedy zhruba konec 70. let, tedy období, kterému jsem měl příležitost konkrétně věnovat svou pozornost). Bylo to dáno tím, že dobově cílem socialistické ekonomiky byla plná zaměstnanost. Do konce 80. let se socialistické ekonomiky nedokázaly přeorientovat na růst produktivity.

+2/0
1.2.2015 9:49

R25o34b14e86r35t 18H60o96r22á50č65e50k 5462956966775

Takže chcete říci, že socialismus zachoval vykořisťování, ale snížil efektivitu?

+2/0
1.2.2015 9:57

J17i12ř44í 34Ř53e32z82n27í71k 4402672343805

Ta ukradená nadhodnota nešla ale ve prospěch jednotlivců, ale celé společnosti, která s ní nakládala dle svých veřejných  jednohlasně odhlasovaných preferencí.

Efektivita se snižuje vždy při přechodu na jiný systém, tedy se třeba snížila při přechodu z otrokařství na feudalismus atd. Ono to chce čas, než se jednotlivci naučí s těmi výrobními prostředky nově efektivněji nakládat.

Kvůli zvýšené efektivnosti se přechody na nový systém hospodaření nedělají, ale kvůli neřešitelným rozporům uvnitř systému starého, v našem případě masové nezaměstnanosti a cyklickým výkyvům.

+2/−2
1.2.2015 10:26

R41o49b90e29r77t 86H61o76r12á37č92e81k 5692806926915

"Ve prospěch společnosti" je subjektivní, i kapitalistick investice jdou ku prospěchu společnosti ( z ekonomickeho boomu kapitalismu těží i nejchudší). Zkratka socialismus vykořisťoval nadále, akorát ve srovnání s kapitalistickým světem ekonomicky zaostával.

+5/0
1.2.2015 11:48

J30i39ř51í 41Ř44e32z74n68í36k 4142922503865

Je mi líto, podle soudobých ročenek CIA jsme byli téměř v HNP na obyvatele, na tom téměř tak dobře jako NSR. Stěžujte si u CIA,

+1/0
1.2.2015 15:48

V25l93a49d35i26m80í11r 73H30r68u19b45ý 4107153744519

Takže ji celá společnost částečně rozkradla, částečně prožrala a částečně znehodnotila.

  PS: A jak dlouho se má 'přecházet'?  V kterém období přechodu od feudalizmu ke kapitalizmu došlo k propadu ekonomiky v Čechách, potažmo Rakousku (mimo pár roků po velkých válkách)???  To by mně moc zajímalo.

0/−1
1.2.2015 11:56

V51l83a51d88i35m51í11r 26H92r46u18b73ý 4317913734939

;-D;-D

0/0
1.2.2015 11:53

J20o89s85e43f 53D56r53á10s91a27l 2984695421

na to ste proboha přišel kde??? Naopak infrastruktura byla za socialismu těžce podfinancovaná, v továrnách se točily stroje ze začátku století, do železnice se od císaře pána téměř nešáhlo, telekomunikace bída(na pevnou linku ste čekal 20 let), pár kilometrů dílnice...

+6/0
1.2.2015 10:27

J94i43ř27í 10Ř27e83z29n51í61k 4602732913335

A co třeba ty atomové elektrárny. A jak se tak koukám na československý filmový týdeník, tak se každý týden otevírala nějaká nová fabrika?

+1/0
1.2.2015 15:46

V41l79a71d37i51m37í94r 25H35r20u28b40ý 4967943404509

To myslíte investice do rozvoje průmyslu a jeho inovací? Pro tu obrovskou inovaci po roce 1990 padly konkurence neschopné: Tatra, Zetor, Jawa, Praga, (a bez zahraniční investice by to byla i Škoda)?? To máte na mysli.

   To myslíte investice do tisíců lešení, podpírajících padající domy a chránících chodce před padajícími římsami (což trvalo klidně i třicet let)? A obdobně padající fabriky?

   Nedokázaly se přeorientovat na růst ekonomiky = prožralo se. Prožralo se, protože se uplácelo ještě mnohem víc, než kolik uplácí Sobotka a spol.

   Nedokázaly se přeorientovat na růst ekonomiky = neschopnost plánované ekonomiky zajistit dlouhodobě (po zdevastování ukradeného) rozumné ekonomické výsledky.

   Děkuji, že sám dokazujete, že je lepší ten kapitalismus (v němž rozumně investuje 'nadhodnotu' prokletý kapitalista), než socialistické rovnostářství (v němž nikdo nemá důvod se snažit).

+4/0
1.2.2015 11:52

J96i18ř51í 40Ř82e97z12n90í73k 4142182533515

Zmapujte, kde a jak se to prožralo, když jak kolega píše, že jsme měli nižší životní úroven než na Západě.

Psal jsem, že problém socilaistické ekonomiky byl, že socialistický Prior v Olomouci se stavěl pět let a kapitalistický Interspar v Ostravě jeden rok. Nicméně současně je pravdu, že na metr čtvereční prodejní plochy i na prodavače ten socialistický Prior měl trvale daleko vyšší tržby než ten kapitalistický Interspar.

Jinak řečeno, nedostatky v efektivnosti investic socialismus nahrazoval daleko efektivnějších využitím disponibilních kapacit, jel bez rezervy, což se sebou neslo jistou nepružnost.

Jak ty dělníky v tom Tonaku Jičín, Karnole Krnov i Milo Olomouc viděl,  makali jak brouci.

+1/0
1.2.2015 15:58

V57l38a22d50i29m24í73r 37H64r75u70b74ý 4277683324979

Měli jsme nižší úroveň protože jsme socialisticky prožrali tu nadhodnotu. Netvrďte, že Vaše inteligence Vám znamožnila pochopit tuto námitku. V roce 1947 jsme na tom byli lépe, než většina států Evropy.  V roce 1990 jsme mohli soutěžit leda s Polskem, Maďarskem ču Bulharskem. Můžete hádat, proč asi.

0/0
1.2.2015 16:48

V68l29a87d88i10m64í52r 31H61r49u43b76ý 4797633474299

Hmmm. Takže přeložím: Sice nic nefungovalo, nic se nedalo postavit, ale systém byl vynikající!!!  Je toto možné?

   Mimochodem: Proč byly tak zastaralé výrobky mnou výše uvedených fabrik?  Proč stála ta ochranná lešení? Nikoliv pět let, jak uvádí. Třecet, pane Řezníku, třecet. A zmizela jen proto, že zmizel socializmus.

0/0
1.2.2015 16:52

J50i72ř77í 81Ř15e89z77n80í65k 4222422413795

Nebylo efektivní opravovat něco, co by stejně shořelo ve výhni atomové války. A ti Rakušané, když jsme dostavěli ¨Temelin, tak přestali investovat do oprav svých domů. Projížděl jste někdy potom Vídní, úplný socialismus?

Já jsem neřekl, že nic nefungovalo. Ten Prior fungoval dalších padesát let. A paneláky mají výdrž, že by to nich nikdo neřekl.

A ten problém s těmi lešeními v Praze se datoval už od r. 1916, kdy bylo zavedeno regulované nájemné.

V tom systému se vyplácelo zkrátka budovat nová sídliště než opravovat staré činžáky  čtvrté kategorie.

0/0
1.2.2015 18:48

V65l65a38d78i91m14í83r 29H63r51u92b85ý 4907883784799

Projížděl. Hned v lednu 1990. A záviděl a záviděl. A projel jsem jak tu "turistickou" část, tak i některá okrajová místa.

   Blbost o neopravování proto, že to mělo zařvat ve válce (společně s námi) komentovat nebudu.

   Do paneláků (zejména těch původních ze 60. let by to tenkrát skutečně nikdo neřekl - byly totiž stavěny jako provizoria na 25 až 30 let (to už dnes snad všichni zapomněli!).

   Já jsem v 50. letech žádná lešení neviděl (kromě těch, kde se omítalo). Začalo to až na začátku 60. let.

   V tom systému se vyplatilo neopravovat domy (což udělá každý hospodář), aby bylo možné stavět nové a ječet, jací jsme frajeři. V posledním čtvrstoletí hnusný kapitalismus nejen stihl stavět nové činžovní domy, ale opravit i ty staré (alespoň významnou většinu). Navíc ještě zateploval. 

   Jo - a proč se stavěly ty nové domy, když by stejně shořely v atomové válce???

0/0
1.2.2015 22:50

J95i56ř10í 37Ř51e33z54n90í50k 4922782513175

ad poslední věta: Vliv toho regulovaného nájemného.

0/0
1.2.2015 23:17

Z32d86e32n20e50k 95J83i14r96o87u58š63e10k 8860302844940

Kdysi se porovnával rozdíl mezi americkým a českým dělníkem.

Čech vstane v 5 hodin, ke snídani si dá chleba s máslem a čaj, sedne na kolo a jede do práce, kde je pánem.

Američan vstane o půl sedmé, posnídá vejce na slanině a kafe, sedne do auta a jede do práce se nechat vykořisťovat.

+5/0
1.2.2015 11:27

J24i11ř97í 11K69o65n41r14á38d 8412213479

No jo, to byly ty komunistický vtipy, které pouštěly do prostoru StBáci a jiní přisluhovači režimu. Mezi normálními lidmi se většinou vykládalo něco jiného.;-D

0/0
1.2.2015 12:30

J37i98r35k41a 21B40r64u69n74n49e92r 4948742979687

Jo? A co?

+1/0
1.2.2015 14:20



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.